Sporten is belangrijk voor je gezondheid

Laatste update: vrijdag, 11 mei, 2018
sporten

Wanneer je een gezond en fit lichaam wilt hebben, is het belangrijk dat je voldoende beweging krijgt. Veel mensen hebben tegenwoordig een kantoorbaan waar ze met de auto naar toe gaan. Hierdoor krijg je te weinig beweging en dat is zonde. Je kunt hierdoor allerlei gezondheidproblemen krijgen. zorg dus dat je meer beweging krijgt. Dit kan door naar de sportschool te gaan, maar je kunt thuis eenvoudig sporten. Wat dacht je van een hometrainer voor de televisie. Dan ben je gezond bezig en kun je meteen je favoriete serie of tv programma bekijken tijdens het sporten.

Ga hardlopen voor een betere gezondheid

Een andere optie dan thuis sporten is hardlopen. Dit kun je zonder abonnement op de sportschool doen in je eigen tijd, wanneer het jou uitkomt. Je kunt er ook voor kiezen om je aan te sluiten bij een hardloop club, dan heb je wat meer motivatie om er echt voor te gaan. Belangrijk bij het hardlopen is dat je goede geschikte hardloopschoenen hebt. Op het begin zul je misschien denken dat het hebben van goede schoenen niet zo belangrijk is, maar op de lange termijn zullen je gewrichten en voeten je dankbaar zijn. Gelukkig hoeven deze schoenen niet zo duur te zijn en als je gebruikt maakt van deze korting kun je ze nog voordeliger aanschaffen. Kijk eens op bespaardeals.nl voor de beste kortingscodes en voordelige aankopen. Je kunt ook eerst naar de winkel gaan en kijken welke schoenen het beste bij je passen en ze daarna nog voordeliger op het internet bestellen. Kijk eerst goed wellke schoenen er bij je doelstellingen passen en koop niet zomaar schoenen omdat je ze mooi vindt.

Fitness en krachttraining

Krachttraining en fitness zijn een erg goede manier om fitter te worden, (buik)vet te verliezen en strakker in je vet te komen. Je kunt eerst rustig thuis beginnen met wat losse gewichten, want het is niet verstandig om meteen iedere dag naar de sportschool te gaan. Bouw het langzaam op, zo voorkom je blessures en andere vervelende dingen die je liever niet wilt. Mensen maken al snel de fout om meteen zo hard mogelijk te trainen, maar dan geven ze ook al snel weer op. Verwacht niet direct na een week resultaten. Geef je lichaam de tijd om er aan te werken en iets op te bouwen. Ook speelt voeding een erg belangrijke rol. Wanneer je niet de juiste voeding eet, kun je nog zo hard je best doen in de sportschool, je zult dan geen resultaten behalen. Je lichaam heeft namelijk bouwstoffen nodig om spieren op te bouwen en daarnaast moet er ook voldoende energie (calorieën) nodig om dat te kunnen doen. Wanneer je spiermassa wilt aankomen moet je zorgen dat je meer calorieën binnenkrijgt dan normaal, je moet een positieve energiebalans hebben om spiermassa te kunnen ontwikkelen.

Voeding

Voeding is zoals je kunt lezen dus erg belangrijk als je echte resultaten wilt behalen. Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, vervang snelle koolhydraten uit aardappels, rijst, snoep, koek en frisdrank door complexe koolhydraten uit havermout, zilvervliesrijst, zoete aardappels en quinoa bijvoorbeeld. Complexe koolhydraten zullen je bloedsuikerspiegel stabieler houden en zorgen voor een langzame afgifte van energie zodat je er langer mee kunt doen. Ook is het belangrijk dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, deze vind je onder andere in vette vis, avocado’s en noten, zaden en pitten. Goede eiwitbronnen zijn magere kwark, tonijn, eieren, bonen en peulvruchten en natuurlijk de bekende eiwitshakes. Eiwitshakes kunnen een goede en makkelijke toevoeging zijn om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen en zo krijg je meteen wat extra vocht binnen.